Een Eindhovense kunstenaar heeft een nieuwe kunstvorm uitgevonden: DwaalGeld.

De kunstenaar, die bekend staat onder de naam Dwaalhaas, heeft een serie briefjes van 50 euro gemaakt die zijn voorzien van een speciale chip. Deze chip maakt het mogelijk dat de briefjes na een bepaalde tijd van eigenaar wisselen.

De briefjes zijn in eerste instantie verkrijgbaar via de website van Dwaalhaas. Na aankoop worden de briefjes door Dwaalhaas op een willekeurige plek in Nederland verstopt. Wie het briefje vindt, kan deze ophalen en in zijn of haar bezit houden.

De briefjes zijn gemaakt van papier en voorzien van een uniek ontwerp. De waarde van de briefjes is altijd €50.

De kunstenaar hoopt met zijn nieuwe kunstvorm mensen aan het bewegen te krijgen. "Ik wil mensen laten zien dat er meer is in het leven dan alleen geld verdienen", zegt hij. "Ik wil mensen laten ontdekken hoe leuk het is om op zoek te gaan naar iets."

De briefjes zijn al snel populair geworden. Binnen een week zijn er al honderden briefjes verkocht.

Een van de mensen die een briefje heeft gevonden, is een jonge vrouw uit Eindhoven. "Ik was aan het wandelen in het bos toen ik iets zag glimmen", vertelt ze. "Ik dacht dat het een stukje glas was, maar toen ik dichterbij kwam zag ik dat het een briefje was. Ik was zo blij! Ik heb meteen de website van Dwaalhaas bezocht en zag dat het briefje €50 waard was."

De kunstenaar is blij met het succes van zijn nieuwe kunstvorm. "Ik ben blij dat mensen het leuk vinden", zegt hij. "Ik hoop dat ik met DwaalGeld mensen kan inspireren om op zoek te gaan naar nieuwe dingen."

De briefjes zijn niet zonder kritiek. Sommige mensen vinden het een vreemde kunstvorm. "Ik vind het zonde om geld te verspillen aan briefjes die je na een tijdje weer kwijtraakt", zegt een criticus.

De kunstenaar is het daar niet mee eens. "Ik vind het juist heel duurzaam", zegt hij. "De briefjes worden gebruikt, in plaats van dat ze in een kluis liggen te verstoffen."

Of DwaalGeld een succes wordt, zal de tijd leren. De kunstenaar is in ieder geval vastbesloten om zijn nieuwe kunstvorm te blijven promoten.

 

Reacties

Dwaalhaas Chat - DwaalKanaal ( Telegram ) "Join for FREE"