Dwaalhaas beschuldigd van plagiaat

 

De Eindhovense kunstenaar Dwaalhaas is beschuldigd van plagiaat. Het zou gaan om een schilderij dat hij in 2023 maakte voor de Cow Parade. Op het schilderij is een koe te zien met een vrolijk gezicht en een grote boog in zijn nek. De beschuldigingen komen van de Harense kunstenares Henny Schuur.

Schuur ontdekte het vermeende plagiaat toen ze een foto van het schilderij van Dwaalhaas zag in de krant. Ze herkende het direct als een van haar eigen schilderijen. "Ik was geschokt", zegt ze. "Ik heb het schilderij in 2021 gemaakt voor een expositie in Zuidhorn. Het is duidelijk dat Dwaalhaas mijn werk heeft gekopieerd."

Dwaalhaas ontkent de beschuldigingen. "Ik heb het schilderij zelf gemaakt", zegt hij. "Ik heb nooit een schilderij van Henny Schuur gezien."

De zaak is nu in handen van de politie. De politie onderzoekt of er sprake is van plagiaat.

Volgens de politie is er voldoende bewijs om Dwaalhaas te vervolgen. De kunstenaar wordt ervan verdacht een intellectueel eigendomsrecht te hebben geschonden. Als hij wordt veroordeeld, kan hij een boete of een gevangenisstraf krijgen.

De zaak heeft veel stof doen opwaaien in de kunstwereld. Veel mensen vinden het schandalig dat een gevestigde kunstenaar als Dwaalhaas zich schuldig zou hebben gemaakt aan plagiaat. Anderen vinden het juist te makkelijk om iemand van plagiaat te beschuldigen.

De zaak zal waarschijnlijk nog wel even in de aandacht blijven. Het is nu afwachten wat de rechter zal beslissen.

Reacties

Een reactie posten

Dwaalhaas Chat - DwaalKanaal ( Telegram ) "Join for FREE"